Etiketter

,

Det kommer så många nyhetsbrev och Facebook-inlägg och annat med kloka tankar i, men det är så få av dem som man (läs jag) verkligen gör något av. Men nu ska jag faktiskt prova, för det här verkar faktiskt både vettigt och genomförbart: En mental detox-vecka för att må bättre. Men det får bli nästa vecka, för nu är det snart midsommar.

1. En bra start sätter standarden för hela din dag, därför ligger mycket fokus i din mentala detox på att skapa positiva morgonrutiner. Se först och främst till att du vaknar i god tid – och samma tid varje morgon, så att kroppen vänjer sig.

2. LE det första du gör när du vaknar, i cirka en minut. Lägg märke till vilka härliga tankar som fyller ditt sinne bara av att du aktiverar dessa magiska ansiktsmuskler! Påminn dig själv om att du ska ha ett öppet sinne idag, fokusera på möjligheter och inte värdera.

3. Gör yoga i tio minuter. Rotera ryggraden, sträck ut baksidan och mjuka upp nacken. Det går också bra att göra alternativa uppmjukningsövningar, syftet är att du ska känna in din kropp.

4. Medan kaffet kokar: Sätt dig för några minuters meditation. Svårt? Allt du behöver är ett golv att sitta på och förmågan att andas. Gör gärna en tacksamhetsmeditation där du påminner dig själv om allt gott du har omkring dig.

5. Läs i ett par minuter. Innan du ens tänker tanken på att sätta på tv, radio eller läsa tidningen – läs något för själen. Läs något som inspirerar dig, något vackert eller upplyftande.

6. Om du har familj, väck dem och ge dem närvaro och kärlek en stund.

7. Har du möjlighet att träna på morgonen får du en extra bra start. Då är du säker på att det blir gjort – och får en boost som håller i sig hela dagen.

Punkterna 1–7 är frukosten i din mentala diet, stärkt av den tar du dig an dagen med stabilitet, medvetenhet och energi. Det blir betydligt lättare att möta både människor och situationer med möjligheter i sikte.

Annonser