Etiketter

, , , , , ,

I förrgår kom vi hem från en dryg vecka i Portugal eller närmare bestämt Cascais, en vacker stad vid vattnet en dryg halvtimme från Lissabon. Jättehärligt att vara iväg ett tag, och härligt att få se ett nytt ställe. Egentligen skulle vi ha åkt dit över påsk, men med allt som hände då så gick det inte och därför blev det över Kristi Himmelsfärd i stället.

Vi bodde hos släktingar, en familj med tre barn i åldrarna 3-6 (plus våra 1+3), så det var fullt upp hela dagarna. Rutinerna där är ganska annorlunda än hemma, barnen väcks vid åtta och är på förskolan vid 9.30. Hämtningen är vid 16-16.30 ungefär som här, men sen är det inte middag förrän vid 19.30 och sen lägger sig alla samtidigt vid 22-22.30. Men våra små anpassade sig jättebra, och Ninja kunde vara med och leka fast de andra barnen pratade portugisiska, så det var väldigt lyckat.

Inspirationen jag tar med mig är dels energin från sol och värme, men också jämförelsen med en annan familj och hur saker kan göras annorlunda och/eller bättre än vi gör. Något jag gärna skulle vilja införa är deras tradition att alltid äta en krämig god grönsakssoppa innan alla måltider, får se om jag lyckas med det 🙂 Maten var överhuvudtaget väldigt god. Mer fisk vore gott! Supersen middag och läggning däremot skippar vi nog. Som tur var lyckades vi vända tillbaka alla tider genom hemresan, så ordningen är återställd. Jag tar också med mig att jag kan hantera en hyrbil med manuell växel i portugisisk trafik, trots att jag börjar vänja mig vid automatlåda och svensk trafik, vilket gjorde att jag växte lite som bilförare.

Några bilder nedan, så ska jag se om jag får tag på fler sen.

20140526_132051

Glad tjej på flygplatsen!

20140526_150459

På väg i flygplanet! 25 grader hemma så vi hoppades på samma där nere.

20140529_151547

oceanariet i Lissabon, fantastisk plats! Fiskar och djur i så många rum att Ninja tröttnade till slut. Just här simmade de under golvet.

20140529_165246

Precis utanför oceanariet fanns en linbana. Det låg nämligen i ett område som byggdes till världsutställningen 1998 så det var många märkliga byggnader och konstverk där.

20140527_161734

De första dagarna var vädret sådär. Men det var vackert ändå. Och konstnärerna på stranden hade det kanske lättare eftersom sanden inte torkade ut direkt.

20140528_103101

Men sen blev det bättre! Och Ninja fick cykla och älskade det. Vi måste nog köpa en riktig cykel till henne när hon fyller tre, för det gick jättebra. Här är hon och Maxi utanför huslängan där våra släktingar bodde. Området hade även en pool, vilket inte var helt fel 🙂

20140602_131216

Lissabon var en dagsutflykt, en annan gick till Sintra, som låg 15 minuter från Cascais men i ett helt annat klimat eftersom det låg på ett berg som alltid var omgivet av moln. I stället för sand och palmer var det otroligt grönt och det fanns fantastiska slott och borgar att titta på (bland annat sagoslottet Palácio Nacional da Pena). Kanske hittar bilder därifrån i Maxis telefon sen. Den här är från ett hotell där vi åt lunch, som sen när vi åkte guidad busstur visade sig vara Iberiska halvöns äldsta och andra hem för kända författare och konstnärer. Behöver jag säga att vi var den enda familjen med två små galna barn?

20140603_145226

På hemväg i taxin.

20140603_163412

Nästan det bästa med resan var att allt hade blivit så otroligt grönt och fint när vi kom hem. Vårt gullregn och en rhododendron bildar en fantastiskt fin gång upp till huset. Så strunt samma att det regnade och gräset var i behov av akut klippning (som vi fortfarande inte har gjort något åt…)