Etiketter

, , , , , ,

Börjar med det sistnämnda: det går bra, men lätt är det banne mig inte. Efter fem dagar känner jag mig lättare och tightare i kroppen, men både torsdag och fredag har jag haft väldigt lite energi och varit väldigt trött. För magen (den inuti, som det ju är tanken att dieten ska få ordning på) går det ganska bra, men nu i början har den nog faktiskt varit lite sämre. Hoppas det går över!

Som sagt, lätt är det inte, trots att jag både är påläst om mat och van vid att äta lite kolhydrater. Mitt UP-band hjälper mig att hålla koll på hur mycket jag får i mig, och det är svårt att komma upp i mer än ca 2 300 kcal – vilket inte räcker när jag både ammar och tränar ganska mycket. Och det trots att jag äter massor av bra fetter och protein. Det svåraste är frukostar och mellanmål, för när varken frukt eller mjölkprodukter får ingå går nästan alla vanliga mellisar bort, som frukt, smoothies, keso, kesella, yoghurt, olika bars etcetera. Slutsats: måste läsa på mer.

Några saker har jag i alla fall lyckats hitta eller hitta på – en del lyckade och en del mindre lyckade. De senare besparar jag er, men de lyckade tänkte jag dela med mig av. Först ut är chiapudding, som jag hittade på mysiga bloggen shapeup. Jag följde nästan originalreceptet men bytte ut bananen mot en halv avokado och tog bara hemgjord mandelmjölk (inklusive mandelmassa, se nedan) som vätska. Resultatet blev superkrämigt och faktiskt både mättande och gott, även om det såg väldigt trist ut utan frukt eller bär till. Nästan för mättande, faktiskt. Nästa gång gör jag nog bara en halv portion och lägger till äggröra, så blir det nog mindre stabbigt. Och jag gör den nog inte kvällen innan, för den var likadan på morgonen som på kvällen.

20130921-113926.jpg
Annicas såg godare ut:

20130921-131657.jpg
Nästa nya bekantskap är just hemgjord mandelmjölk. Den som finns i affärerna har nämligen socker i sig, så den går bort. Men som tur var är det jättelätt att göra egen! Jag följde Renée Voltaires recept och lät den rinna av i ett vanligt kaffefilter. Mandelmassan som blev kvar sparade jag, den går att ha i allt möjligt som lite extra näring – till exempel i smoothies, som även mjölken passar jättebra till.

Sist men inte minst över till just smoothies. Eftersom jag helst inte äter kött och sallad till frukost (trist med samma mat alla måltider) så vill jag gärna variera lite och i vanliga fall är smoothies toppen. Men när man inte kan ha i frukt och bär är det inte så lätt att få dem goda. Men i dag lyckades jag faktiskt hyfsat! Jag tog en näve mynta, en näve citronmeliss, en liten avokado, en dryg decimeter gurka, en halv skalad lime, en skopa proteinpulver, en matsked krossade linfrön och ett drygt stort glas vatten och det blev faktiskt helt okej. En annan dag ska jag prova att ha i ingefära också, då kan det nog bli ännu bättre. Men mer om det en annan dag, nu ska jag ut i solen!

Annonser