Etiketter

, , , ,

Den som har läst här tidigare kanske minns att jag köpte ett UP by Jawbone-armband i mars och lovade att återkomma om vad jag tyckte om det. Nu har jag använt det i snart tre månader, så nu tycker jag att jag kan ha en åsikt. Men först bara en bild på armbandet och dess senaste kompis, som jag köpte på ett event i går. Det är designat av Malin Nylén på nätverket B.A.B.Y. och symboliserar bland annat hälsa, vitalitet, självförtroende och gemenskap, vilket är svårt att inte sympatisera med. Dessutom går tio procent av intäkterna till forskning om kvinnors hälsa via stiftelsen Kvinnor och hälsa, vilket känns ännu bättre. Här finns mer information för den som är intresserad.

IMG_0921

Åter till UP by Jawbone. Förutom att det är ganska snyggt (har fått många komplimanger för det utan att folk har vetat vad det är) så fungerar det faktiskt riktigt bra. Det motiverar mig att röra på mig, förklarar varför jag ibland är extra trött på morgnarna och tar inte för mycket tid, så jag kommer nog att fortsätta med det även framöver. Det har också hjälpt mig inse att jag har ätit lite för lite den sista tiden för min allmänt höggravida kropp, vilket förmodligen är väldigt bra både för mig och Liten.

Helt kort så består systemet av två delar. Den ena delen är själva bandet, som har en rörelsesensor i sig och därmed kan mäta hur mycket man rör sig och hur man sover. Den andra delen är en app till mobilen, som man dels kan synka bandet med och dels kan lägga in data manuellt i om man till exempel glömmer att byta till sovläge på kvällen eller när man tar en middagslur. Om man är riktigt seriös och envis (vilket jag har varit) kan man också fylla i allt man äter så ser man även det i appen.  På bilderna nedan finns några exempel på olika vyer som visar vad man kan se och hur det presenteras.

IMG_0922

Det här är själva startvyn, som man ser när man öppnar appen. Längst upp ser man sin sömn, sin rörelse och hur mycket man har ätit. Skärmdumpen är från i går, så den visar allt som registrerades av bandet och manuellt i går. Procentsatserna utgår från mina mål, som är att sova åtta timmar och gå 10 000 steg varje dygn.

IMG_0923

Så här ser det ut om man klickar på sömnstapeln. Som synes går det så där med mitt sovande, jag vaknar ofta och sover ganska lätt, men det hör till att vara gravid. Jag hoppas innerligt att det blir som förra gången vi fick barn, att jag sover bättre efteråt… Om någon undrar så tycker jag också att det stämmer ganska bra med verkligheten. Jag kollar alltid vad klockan är när jag vaknar och det stämmer med vad appen visar. Djup- och lättsömn är svårare att utvärdera, men om det är en natt med mycket lättsömn är jag oftast också mycket tröttare när jag vaknar så även det verkar stämma.

IMG_0924

Så här ser det ut om man klickar på rörelsestapeln. Där ser man alla steg man har tagit under dygnet och även sträckan. Jag tror inte den stämmer riktigt hundra på mig nu eftersom jag inte har kalibrerat min steglängd, det känns inte värt det eftersom jag går så sakta nu, men när Liten är ute ska jag göra det. Däremot stämmer nog resten ganska bra. Och det fina är ju att den registrerar alla steg, inte bara när man är ute och promenerar.

IMG_0925

Det här är den översta delen av mat-stapeln. Jag har inte kollat upp vad USDA rekommenderar, men jag fokuserar heller inte så mycket på vad som står här för jag vet vad jag äter och gör oftast bra val. Med ett undantag: För att få i mig tillräckligt med näring och sluta gå ner i vikt har jag ätit en himla massa glass på sistone, vilket slår mot sockret. Det framgår även av bilderna nedan.

IMG_0927

Det här kommer fram om man scrollar ner i mat-vyn och visar dels var jag har ätit, dels översta delen av ett ordmoln med ingredienserna i maten. Mango och spenat är uppenbarligen saker jag äter mycket av…

IMG_0928

…liksom tomater, äpple, chokladglass (jepp!), koffeinfritt kaffe och linfrön. Och en massa annat.

IMG_0929

Man kan också se trender över en massa olika saker. Jag har valt total sömn och aktiv tid per vecka, vilket framgår ovan. Men det går även att välja kaloriintag, antal steg eller nästan vad som helst av det som lagras.

IMG_0931

Jag skrev ju innan att man kan logga saker manuellt och det gör man via en meny som kommer upp om man sveper till vänster. Där kan man också ställa in att armbandet väcker en genom att vibrera när man är i lätt sömn inom ett visst intervall från tiden man ska vakna, och man kan även ställa in power naps som då väcker en efter en tid som bandet räknar ut baserat på de senaste dagarnas sömndata. Rätt avancerat! 🙂

IMG_0930

Om man i stället sveper åt andra hållet kommer den här vyn upp och där kan man bland annat välja att synka mot andra tränings/sömn/hälsoappar som Runkeeper och IFTTT.

Många bilder blev det, hoppas ni blev lite klokare!

 

Annonser