Etiketter

, ,

Det blev faktiskt hemmalagad middag också i går! En kycklingpaj från en LCHF-tidning jag har haft liggande hemma. Och den blev helt okej, men om/när jag gör den igen vill jag nog ha i mer smak, kanske oliver och soltorkade tomater och kanske även timjan, oregano och lite chili. Men som sagt, den var ganska bra som den var också, så prova gärna.

IMG_0911

Så här gjorde jag: Först mixade jag ihop pajdegen (2,5 dl mandelmjöl, 1 dl sesamfrön, 1 msk fiberhusk, 1 ägg och och 0,5 tsk salt) och ställde den i kylen i 30 minuter. Någonstans mitt i det kom jag ihåg att sätta ugnen på 200 grader, vilket också ska göras. Sen stekte jag 400 g kycklinglårfiléer i bitar medan jag skivade typ 13 champinjoner, halverade 10 cocktailtomater och blandade ett paket (150 g) fetaost med 3 ägg, 1 dl créme fraiche, salt och peppar till fyllningen.

Under tiden tryckte jag ut pajdegen i en form med löstagbara kanter med hjälp av blöta händer och förgräddade skalet i 5 minuter. Sen fick svampen steka i kycklingpannan ett tag innan jag blandade ihop allt utom tomaterna, hällde i det i formen, la tomaterna ovanpå och satte in formen i ugnen igen. Det skulle ta 20-30 minuter, men det blev nog närmare 40 innan äggstanningen hade stelnat trots att jag bytte till varmluft efter 20 minuter.

IMG_0912

Så här såg den ut när vi åt den tillsammans med en sallad på spenatblad, resten av cocktailtomaterna, avokado och en god vinaigrette.

Jag lovade ju också att recensera mina raw snickers, och tyvärr är jag inte särskilt nöjd med dem. Jag trodde de skulle bli supergoda men det är något som inte riktigt funkar. Eventuellt är det smaken av proteinpulvret, men det är också möjligt att jag helt enkelt inte gillar dem. Synd, för det hade varit kul att ha något enkelt, nyttigt och gott att ha som snacks. Jag får försöka igen helt enkelt!

Annonser