Etiketter

, , , ,

Den här veckan har varit alldeles för fulltecknad för att hitta tid till att blogga. Note to self: så blir det när man bokar kvällsaktiviteter varje kväll! Det är en svår balansgång det där med att göra inspirerande saker och samtidigt hinna med allt som måste göras och det man vill göra – och inte minst att återhämta sig däremellan.

Just det var jag på en jätteintressant föreläsning om i tisdags (en av veckans kvällsaktiviteter). Den hölls på Freys’s Hotel, ett ställe där jag aldrig har varit men som jag gärna går tillbaka till. God mat, fina lokaler och många genomtänkta detaljer. Till exempel den här lilla installationen, som stod utanför vårt konferensrum ”Visdom”:

IMG_0725

Föreläsningen hölls av alltid lika intressante  och inspirerande Jonas Elfort Ek från Prestationsbyrån. Han pratade om prestation och återhämtning och hur de hör samman. Så många aha- och ”ja, just det, så gör ju jag”-upplevelser har jag inte haft på länge. Jag är inte kapabel att sammanfatta de två timmarna på några få rader, men essensen är att vi är skapta för att utsätta oss för stress och behöver det för att trigga återhämtning, så därför är stress i sig inte dåligt. Det dåliga är när vi inte tar oss tid till (eller vet hur vi ska göra för) att återhämta oss. Och det måste jag öva på. Tur då att jag redan har börjat, bland annat genom den här bloggen!

Några saker jag fastnade för följer nedan för den intresserade, övriga kan sluta läsa här. Sen är det tack och god natt för mig!

  • 70-75% av alla nack- och ryggproblem beror på (långvarig) stess och oro.
  • Att inte veta vad man vill (=inte ha kontakt med sina inre värderingar) skapar oro.
  • Med kortsiktiga mål som inte stämmer med de inre, långsiktiga så räcker inte energin till.
  • Psyket reagerar snabbare än kroppen på att inte användas (synapser förtvinar precis som muskler).
  • Stress är förutsättningen för utveckling, för det triggar återhämtning.
  • Man ska alltså inte vara rädd för belastning (varken träning eller stress) men man ska säkerställa att man kan återhämta sig efteråt.
  • Stress påverkar oss mycket i relation till vår omgivning. Kroppsspråk och agerande skickar signaler om att något är fel så att ”flocken” ska få chans att reagera. Därför påverkar vår stress andra.
  • Ett fel i KBT: Det är inte så enkelt som tanke>känsla>handling. Ofta kommer känslan först och resulterar sen i tankar som ska rationalisera den.
  • Ett problem vi har är att stressen inte tar slut i dagens samhälle. Vi fastnar för lätt i ekorrhjulet. Därför kommer belöningen (vila och återhämtning) inte.
  • De evolutionärt utvecklade strategierna mot stressande situationer (fly, slåss eller spela död) fungerar inte heller i dagens samhälle.
  • Alltför högintensiv och långvarig träning (45-60 minuter, typiska pass på gym i dag) bryter inte stressen. Det som behövs är lågintensiv träning i minst 30 (men helst 60-75) minuter – och så minst 20-30 minuters vila efteråt, gärna med mat.
  • En vanlig effekt när man kommer i återhämtning är att bli orolig, vilket kan förklaras med evolutionen. Den som slappnade av och somnade efter att ha fällt ett djur blev uppäten. Den som oroade sig överlevde.
  • Det tar två veckor att byta från att fokusera på problem till att fokusera på möjligheter.
  • Om man är stressad eller på dåligt humör kan man se saker som inte finns eller skapa en sur miljö omkring sig genom sitt agerande – självuppfyllande profetia. Det som då händer är att man lägger över sina känslor på andra och slipper ta tag i dem själv, utan får hantera en situation i stället.
  • Vi kan hålla oss på högstressnivå i cirka 20 år, men under tiden går saker sönder – både i kroppen och i hjärnan.
  • Känslor som skapar återhämtning: glädje, trygghet, harmoni, kärlek/uppskattning från andra, emotionell uppladdning.
  • Nyckeln: att hitta de faktorer som gör att just vi kan återhämta oss – och därmed kunna utvecklas och klara utmaningar.
Annonser