Etiketter

, ,

Tack vare min grymme sjukgymnast Martin har jag fått två nya vänner som jag bara måste presentera: tennisbollen och foamrollern. Jag måste också avslöja en sak: Det här inlägget skrivs i efterhand och är tyvärr inte alls lika fyndigt som det jag skrev på tåget i torsdags. Men det försvann, förmodligen på grund av dålig uppkoppling, så då får jag göra om det.

20130414-204204.jpg

Först ut är i alla fall tennisbollen. Den bor hos oss och vi träffas oftast i vår lagom hårda skinnsoffa. Att lägga den mellan soffryggen och min rygg och låta den massera onda ryggmuskler är guld värt. Den fungerar hela vägen längs ryggraden, men allra bäst är den mellan skulderbladen. Eller egentligen – allra bäst är den faktiskt för att få arga bröstmuskler att slappna av, men det går inte så bra när man har både stor mage och andra stora saker som är i vägen så det får vänta tills Liten är född.

20130414-205942.jpg

Och sen är det foamrollern. Den bor nere på Sats, vilket faktiskt är en ganska stor fördel för det ger mig en bra sporre att passa på att träna också. Det blir oftast inga långa pass, men ungefär 40 minuters blandade övningar i cirkelupplägg och sen typ 20 minuter med foamrollern gör underverk för min lite slitna kropp. Eftersom jag inte har någon bild av mig själv med den har jag lånat en för att visa vad jag gör – eller en av övningarna i alla fall. Tyvärr är den väldigt liten men jag hoppas det syns ändå. Uppdatering: Här finns en video som visar några övningar man kan göra! Det är inte riktigt samma som jag gör men inte helt olikt heller.

Vad man gör är helt enkelt att lägga sig på rollern så den ligger högt upp på ena lårmuskeln och sen slappna av så man verkligen sjunker in i muskeln. Sen flyttar man sig lite i sidled åt ena hållet så muskeln sträcks ut och stannar där lite och sen gör man samma sak åt andra hållet. Och sen rullar man lite längre upp, så att rullen hamnar längre ner på benet, och gör samma sak. Tricket är att slappna av, för ibland gör det verkligen ont, men det är faktiskt nästan lika bra som en naprapat- eller kiropraktorbehandling. För mig ligger fokus på vänster framsida lår och höger utsida lår, med tonvikt långt ner mot knät, men det är säkert olika för alla.

Sen har jag också fått en extra övning för triceps, vilket är exakt samma sak men då får jag lägga armen uppe på en skivstång. Och allra sist i passet gör jag en specialgrej som jag har hittat på själv, men den vågar jag inte beskriva för den känns lite läskig. Den handlar nämligen om ryggkotorna och där ska man inte hålla på om man inte vet vad man gör. Men resten rekommenderas varmt!

Annonser